طبقه بندی عطرها ب اساس رایحه


نمی توان گروههای مختلف عطرها را مثل هر طبقه بندی دیگری کاملا مجزا طبقه بندی کرد ، هر رایحه‌ای طیف‌هایی از دیگر گروههای بویایی دارد . حتی در عطر‌هایی با عنوان تک گل ، ته بوها و اثراتی ظریف از گروه های دیگر وجود دارد . رایحه‌ای را میتوان کاملا به یک خانواده بویایی خاص نسبت داد که مواد تشکیل دهنده اش تنها از یک ماده خاص تشکیل شده باشد . (مثل رایحه گل محمدی و گلاب )

برای شروع توصیف یک رایحه از دسته بندی گروه های مختلف بویایی استفاده می‌شود که به تنهایی توانایی بیان خصوصیات ویژه آن عطر را ندارد . طبقه بندی سنتی حدودا از سال 1900 میلادی به وجود آمد . که شامل هفت خانواده می باشد که به ترتیب نام میبریم :

1-گل  2-دسته گلها  3-شرقی  4-چوب  5-چرم  6-کاج  7-سرخس .

اما اکنون طبقه بندی مدرن تری مورد استفاده است که از سال 1945 میلادی در ادامه پیشرفت های بسیار زیاد در تکنولوژی عطر سازی و تغییرات در سبک و سلیقه مردم ایجاد شد  .

گل ها :

رایحه‌ ای که شامل بوی یک یا چند گل متفاوت است . برای مثال ، عطر Beautiful از برند Estée Lauder رایحه ای گلی دارد .

سبز :

استشمام این رایحه با احساسی مانند بوی چمن پس از کوتاه کردن آنها ، برگهای سبز له شده و خیار همراه است . برای مثال می‌توان به Sisley’s Eau de Campagne یا Aliage از برند Estée Lauder اشاره کرد .

آبی :

جدید ترین طبقه در خانواده عطرها که از سال 1991 میلادی پدید آمد ازونی یا اقیانوسی نام داشت . عطر های دو جنسیتی (عطر های مورد استفاده هم برای خانم ها و هم برای آقایان ) حاوی چنین رایحه ای هستند و معمولا یک ماده مصنوعی بنام کالون که در سال 1996 تولید شد ، دراین عطر ها وجود دارد . کابرد این ماده در جهت تغییر جزیی در رایحه‌های گل ، شرقی و چوب می باشد . برای مثال می توان عطر Dune را که توسط Christian Dior تولید شده را نام برد .

مرکبات :

یک گروه بویایی قدیمی که تا این اواخر در ادکلن‌ های خنک و تازه کاربرد داشت . پیشرفتهای جدید امکان ساخت مواد جدیدی با رایحه‌های مشابه در این گروه را فراهم ساخته‌ است . در این زمینه می توان عطر Brut را نام برد .

میوه‌ای :

شامل عطری از میوه‌ها ، به غیر از مرکبات مانند هلو ، انگور فرنگی سیاه ، گونه‌ای قره قروت ، انبه ، میوه گل ساعتی ، و غیره می‌باشد . عطر Botrytis ساخته شده توسط کمپانی Ginestet مثال خوبی برای این گروه می باشد .

خوراکی :

رایحه ای با کیفیتی مانند ” خوراکی ” و یا ” دسر ” . این بو شامل نت‌هایی مانند وانیل ، لوبیای تونکا (tonka bean) و کومارین (coumarin) ، و ترکیبات مصنوعی طراحی شده با بویی شبیه به طعم غذا می‌باشد .  Angel Thierry Mugler یک نمونه از این عطر‌ها می‌باشد .


دسته بندی عطر ها و انواع آن

انواع عطر و خواص آن

همانطور که درصد ترکیبات معطر کاهش یابد شدت و طول عمر عطر نیز کاهش می یابد.

ترکیبات عطر به ترتیب زیر می باشد:
1- عصاره عطر: 40-30 درصد ترکیبات عطر
2- 10-20 درصد ترکیبات معطر((Eau de perfum))
3- 5- 10 درصد ترکیبات معطر (( Eau toiletle))
4- 2-3 درصد ترکیبات معطر((Eau de cologne))

عطرهای بولگاری

ترکیبات آب و الکل به عنوان حلال مواد معطر بکار می رود ، در عمل گرمای بدن سبب می گردد تا حلال به سرعت تبخیر شده و عطر بر روی پوست باقی بماند بتدریج طی چندین ساعت تبخیر گردد.

1- رایحه اولیه: رایحه ای که پس ازچند دقیقه از استعمال عطر احساس گردد ، رایحه اولیه همان احساس اولیه از بوی عطر است و به همین خاطر در فروش عطر تاثیر به سزایی دارد ، رایحه این مرحله تازه و تند می باشد ترکیباتی که در این مرحله دخیل هستند بوی تند می باشدو شدیدا فرار می باشد و به سرعت تبخیر می شود.

2- رایحه ثانویه: رایحه ثانوی عطر ، زمانیکه رایحه ابتدایی از میان می رود آشکار می گردد ، رایحه ثانوی بدنه اصلی عطر تشکیل می دهد و به عنوان ملایم کننده بوی تند اولیه به کار می رود و این مرحله چیزی حدود 10 دقیقه تا 1 ساعت بعد از استعمال عطر احساس می گردد.

3- رایحه پایانی: رایح عطر را زمانی که رایحه اولیه و ثانوی از میان می رود شامل می شود ، ترکیبات این گروه معمولا ثابت کننده می باشند ، رایحه این مرحله قبل از 30 دقیقه پس از استعمال عطر احساس نخواهد شد.

عطرها از چه چیزهایی درست می شوند

گیاهان به عنوان منبع اصلی تولید روغنهای اساسی و ترکیبات معطر به شمار می آیند گیاهان این ترکیبات را به خاطر محافضت از حیوانات گیاه خوار و همچین جذب حشرات گرده افشان تولید می کنند.

1- گلها : بزرگترین منبع مواد معطر می باشند که شامل گلهای سرخ و مریم و میخک و یاس و ابریشم هستند.

2- برگها: برگهای نعناع هندی و بنفشه و رزماری و مرکبات و گوجه فرنگی

3- ریشه و ساقه های زیرزمینی : ریشه درخت جوز و زنجیل.

4- دانه ها: دانه های گشنیز و زیره و کاکائو و هل و بادیان

5- میوه ها : تمشک و توت فرنگی و سیب و مرکبات و وانیل و فلفل شیرین

6- روغن چوب: چوب درختان سرو و عرعر و کاج و صنوبر

7- پوست درختان: درخت نعناع

8- صمغ: صمغ بوته کندر و درخت گل حنا و کاج و صنوبر


منابع حیوانی
1- مشک : از کیسه آهوی آسیایی گرفته می شود.
2- کاستوریوم : از کیسه سگ آبی آمریکای شمالی به دست می آید.
3- عنبر سائل : ماده چربی ماندی که از نهنگ عنبر درست می سود.
4- عسل: از کندوی عسل به دست می آید.

منابع مصنوعی

مواد معطر ساختگی ترکیبات ارگانیکی است که از فراورده های نفتی و یا صمغ درخت کاج حاصل می گردد مانند کومالین و لنالون.
رایحه پر طراوت

freshygreen: رایحه ای شبیه علف و سبزه و یا برگهای تازه چیده شده می ماند.
orientalرایحه گرم) رایحه کاجی و بلوطی و یا وانیلی
Spicyy: رایحه گرم و تند.
Woody:رایحه جنگل و چوب خشک تازه قطع شده.
Floral(رایحه گل) ملایم و طبیعی
Fruity : رایحه میوه ها به جز مرکبات
Furgal : رایحه قارچ مانند
Earthy/Mossy: رایحه زمین جنگل و خاک
Citruso:رایحه مرکبات مانند : نارنج و لیمو ترش پرتغال
Lobacco: رایحه تنباکو
Sweet : رایحه شیرین
Light: رایحه ملایم و سبک
Heavy: رایحه سنگین و گیرا
اصولا وقتی یک عطر می خرد کارخانه سازنده موظف است روی شیشه عطر یکی از نامها را بیاورد شما می توانید با خواندن آن متوجه شوید که عطرتان از کدام نوع بالاست.
از دیگر گروه های عطرها می توان به ((دئودورانت ها)) که برای برطرف کردن بوی دهان ((آنتی پرسیپرانت ها)) که از تعرق بدن جلوگیری می کند و افترشیوها که پس از اصلاح استفاده می گردد نام برد.
نکات حیاتی درباره عطرها
1- عطر را در نقاط نبض دار بدن استفاده کنید،نقاطی که جریان خون قوی بر پوست گرمتر از دیگر نقاط می باشد مانند مچ دست و پشت گوش و قفسه سینه و گردن و داخل آرنجها.
2- عطر را به صورت چند لایه استفاده کنید ، تا ماندگاری آن افزایش یابد.
3- پس از 3،4 ساعت معمولا باید مجددا به خودتان عطر بزنید.
4- عطر را در هوا روبروی خود اسپری کرده و از آن عبور کنید با این کار عطر به طور یکنواخت روی بدن می نشیند.
5- زمان متحان عطر هنگام خرید اجازه دهید حداقل عطر به مدت 10 دقیقه روی پوست شما باقی بماند و زمانی که بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما آمیخته می گردد ایجاد بوی متفاوتی خواهد کرد. با این کار انتخاب بهتری خواهید کرد. همچین بیش از 3 عطر را همزمان امتحان نکنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت.